En pratique

  • Cette unité d'enseignement (UE) articule 1 activité d'apprentissage :
    • Business & marketing ethics - english
  • En 2024-2025, elle s'organise au premier quadrimestre et couvre 2 crédits (ECTS).
  • L'enseignement est principalement centralisé dans le campus : Campus Guillemins
  • Cette UE est remédiable d'une session à l'autre
  • Modalités d'enseignement
    • Groupe classe

Activité d’apprentissage

Les finalités de l'UE

This course aims at raising awareness among students regarding the question of ethics and its stakes in the business concrete practices, including marketing ones. This includes :

  • Providing students with an height of view and intellectual distance regarding the question of ethics and related concepts.
  • Examining major ethical approaches and some of the current ethical standards, within the larger framework of some of the societal challenges.
  • Providing students with a methodology to approach business ethical topics.

Les contenus de l'UE

Students are invited to take a reflective journey on the ethical stakes of business, including of marketing.
Non-exhaustive list of covered themes:
  • What is ethics and related concepts (laws, deontology, morality)?
  • What exactly are values?
  • What is business ethics?
  • Why study (business) ethics?
  • Main ethics approaches. 
  • Some ethical standards, inluding Corporate Social Responsibility
  • Ethics in marketing.

Les acquis d'apprentissage visés par l'UE

Upon successful completion of the course, the student should be able to :

  • Define ethics and distinguished it from related notions (deontology, morality, law)
  • Understand what values are and their importance in ethics and business ethics
  • Differentiate between various ethical currents studied in class
  • Present the main foundations of corporate ethics and initiate a reflection on the issues at stake within companies
  • Be aware of ethical concerns in a market economy and the questions this may raise in marketing 
  • Solve cases by using the model for ethical decision making
  • Practice this subject in English

Les méthodes d'enseignement-apprentissage

The pedagogy alternates situations and case studies involving individual or group students reflective work, theory explained by the teacher, exchanges with the students.

Engagement attendu de la part de l'étudiant.e

In parallel to concrete case studies, the content of the course is conceptual and to some degree, complex.

Therefore regular attendance is highly recommended. 

Active participation from students in class, including questions, is expected and encouraged. No value judgments will be made during discussions.

When required by the teacher, case studies and/or articles will have to be prepared prior to the course session in order for the students to be able to participate in class discussions and fully grasp the course session content.

 

Session of January (First session)

Cette épreuve présente des modalités spécifiques à la 1re session. Elle est organisée avant la session. Il s'agit d'un travail. Cette épreuve est individuelle ou collective. Concrètement, l'épreuve repose sur une formulation écrite, une formulation orale, une réalisation par mise en pratique. Elle se déroule avec un support (à projeter). La correction de cette épreuve est assurée par validation d'un.e enseignant.e.

Session of August (Second session)

Cette épreuve présente des modalités spécifiques à la seconde session. Elle est organisée durant la session. Il s'agit d'un travail. Cette épreuve est individuelle. Concrètement, l'épreuve repose sur une formulation écrite, une formulation orale, une réalisation par mise en pratique. Elle se déroule avec un support (à projeter). La correction de cette épreuve est assurée par validation d'un.e enseignant.e.

Règles de l’UE

Quels sont les supports et matériels de cours indispensables ?

Supports et matériels de cours

The course materials (written, audiovisual or multimedia teaching aids) are available in the HELMo Learn area dedicated to the course. 

 

Comment la note globale de l’UE est-elle déterminée ?

Explication de la pondération des différentes épreuves

The overll mark (/20) will be calculated as follows : 

- Written report: 100%

 

Quelles sont les informations administratives de cette UE ?

  • UE prérequises

    Aucune
  • UE corequises

    Aucune
  • Langue d'enseignement

    Français
  • Responsable de cette UE

    VLAJCIC Claudine
  • Jury de délibération

  • Identification

    • Code : C1-B3-Q1-UE5
    • Cycle : 1er cycle
    • Unité obligatoire : oui
    • Niveau CEC : 6
    • 24 heures
  • Cursus

  • Enseignants prenant part à cette UE